چرا حدود صد سال قبر امیرالمومنین علی(ع) مخفی بود؟

چرا حدود صد سال قبر امیرالمومنین علی(ع) مخفی بود؟ 

در رابطه با دلیل مخفی بودن قبر امیرالمؤمنین علیه السلام، به مدت صد سال، نظر شما را به مطالب زیر جلب می كنم.

روشن است كه عوامل و حوادث گوناگونی موجب عداوت و كینه توزی نسبت به حضرت علی‏ علیه ‏السلام شده است؛ از آن جمله:

امیرالمؤمنین ‏علیه ‏السلام همیشه به حق عمل می‏كرد و عمل به حق در كام بیشتر مردم تلخ بود.

كشتن بسیاری از سران كفر در زمان پیامبر(ص)، از قریش و یهودیان و... .

جنگ جمل كه برنامه ریزی اصلی آن با عایشه بود.

 جنگ صفین كه با معاویه و لشكر او انجام شد.

ماجرای پذیرش حكمیت.

جنگ نهروان كه با خوارج صورت گرفت.

ناگفته نماند كه منشأ و بهانه این وقایع در زمان حكومت حضرت علی ‏علیه ‏السلام و دشمنی‏ ها با او، قتل عثمان بود؛ خوارج نهروان جنگ با حضرت علی‏ علیه ‏السلام را عبادت می‏دانستند و سبّ و دشمنی حضرت و كشتن كسانی را كه منسوب و یا وابسته به امام بودند، در سرلوحه برنامه‏ های آنان قرار داشت، چنان كه عبدالله بن خبّاب بن ارت را كه از اصحاب حضرت بود، با همسرش به شهادت رساندند.

دشمنی‏ ها از سوی آنان ادامه یافت تا این كه عبدالرحمان بن ملجم حضرت علی‏ علیه ‏السلام را به شهادت رساند، پس از مراسم تشییع و تدفین، ابن ملجم را برای اجرای قصاص به حضور امام مجتبی‏ علیه‏ السلام آوردند، به حضرت عرض كرد: می‏خواهم در گوش شما آهسته چیزی بگویم؛ امام حسن‏ علیه ‏السلام پیشنهاد او را رد كرده و فرمود: می‏خواهد گوش مرا به دندان بگیرد؛ ابن ملجم گفت: به خدا قسم! اگر می‏گذاشت گوشش را جدا می‏كردم.

براساس این مسئله توجه به دو نكته ضروری است:

الف) هرگاه قاتل در بند و كسی كه در انتظار كشته شدن به سر می‏برد، این گونه دشمنی خود را اظهار كند، چگونه خواهند بود كسانی كه هیچ منعی برای دشمنی نداشته باشند؟

ب) هر گاه خوارج كه هیچ قدرت حكومتی و غیر آن را در اختیار نداشتند، این گونه دشمنی خود را ابراز كنند، چگونه خواهد بود افكار یاران معاویه و خاندان بنی امیه، در حالی كه حكومت در اختیار آنان بود؟ از اطراف هدایا به سوی آنان سرازیر می‏شد، آنان مبالغه در محو آثار  آل محمدصلی الله وعلیه وآله را از اعظم قربات می‏دانستند.[۱]

روشن است كه انواع دشمنی‏ها با حضرت و یاران او با شهادت حضرت به پایان نرسید. صفحات تاریخ مملو از این قبیل عداوت‏ها است. لعن و سب حضرت علی و امام حسن و امام حسین‏ علیهم ‏السلام در قنوت نماز و تحت تعقیب قرار دادن اصحاب حضرت همانند میثم تمار و رشید هجری و جویریة بن مسهر توسط معاویه، نیز لعن امام‏ علیه‏ السلام در منابر و خطبه ‏های نماز جمعه، و انواع اهانت‏ها به حضرت، بخشی از این دشمنی‏ها است.[۲]

مجموعه این عوامل سبب شد كه حضرت علی‏ علیه ‏السلام وصیت كند كه مخفیانه او را دفن كرده و قبر مطهرش را پنهان كند.

برخی از مورخان و سیره نگاران در این زمینه آورده ‏اند:

اختفای قبر حضرت برای همگان نبوده، بلكه مقصود مخفی بودن آن از دشمنان و نا اهلان بوده است از محمد بن سائب كلبی درباره علت این امر سؤال شد، در پاسخ گفت: از ترس خوارج و دیگران.[۳]

مجلسی هم علت اختفای قبر حضرت را ترس از خوارج و منافقان می‏داند.[۴]

در عبارت دیگری آورده است: غرض حضرت از وصیت به مخفی بودن قبر این بوده است كه بنی‏امیه محل قبر را ندانند، چرا كه اگر می‏دانستند قبر مطهرش كجا است، جنازه را بیرون می‏آورده و آتش می‏زدند، همان گونه كه با جنازه زید بن علی بن الحسین‏علیهم‏السلام چنین كردند. بنابراین احتمال اهانت به جنازه امیرالمؤمنان‏ علیه‏ السلام وجود داشت.[۵]

 هتك حرمت به ساحت حضرت، بسیار جدی بود.

برخی از عالمان تصریح كرده ‏اند: چون حضرت علی‏ علیه‏ السلام نسبت به دشمنی‏های بنی امیه آگاهی داشتند، به اختفای قبر خود وصیت فرمودند.[۶]

با انقراض دولت بنی‏امیه به مرور زمان از دشمنی‏ها نسبت به حضرت كاسته شد، به نحوی كه امام صادق‏ علیه‏ السلام در دوران بنی‏ عباس موانع اختفا را برطرف دانسته و با زیارت قبر حضرت، مردم را به آن راهنمایی كردند.

___________________________________ 
[
۱]. سید عبدالكریم بن طاووس، فرحة الغری، منشورات الشریف الرضی، قم، ص ۱۷ - ۱۹.
[
۲]. همان، ص ۲۳ - ۲۵.
[
۳]. همان، ص ۱۲۳ - ۱۲۴.
[
۴]. محمد باقر مجلسی، بحارالأنوار، ج ۴۲، ص ۳۳۸.
[
۵]. همان، ص ۳۹۲.
[
۶]. قطب الدین الراوندی، الخرائج و الجرائح، ج ، مؤسسة الامام المهدی، قم، ۱۴۰۹ ه' ، ج ۱، ص ۲۳۴؛ مفید، الارشاد، ج ۱، ص ۱۰؛ الطبرسی، تاج الموالید (مجموعه نفیسه) نشر مكتبة آیة الله العظمی مرعشی نجفی، ص ۹۳.

 

[ یک شنبه 9 تير 1398 ] [ 5:34 بعد از ظهر ] [ بیتا ] [ ]
چرا به قوم بنی اسرائیل یهودی می گویند؟

بسم الله الرحمن الرحیم

چرا به قوم بنی اسرائیل یهودی می گویند؟

حضرت یعقوب فرزندحضرت اسحاق، كه او را اسرائیل (بنده خدا) می‌گویند، دوازده فرزند داشت، كه فرزند چهارمش یهودا بود.
دوازده فرزند حضرت یعقوب (اسرائیل) به این ترتیب بودند: (= بنی اسرائیل)  ۱-رئوبن(روبن)، ۲-شمعون(سیمئون) ۳-لاوی(لوی) ۴- یهودا(جودا) ۵- یساکار(یشحر، یساخر) ۶- زبولون(زبلون، زیالون) ۷- دان(دون) ۸- نفتالی(نفتائیل) ۹- جاد ۱۰- اشیر(اشر، اسر) ۱۱- بنیامین(ابن‌یامین، بنجامین)  ۱۲- یوسف

یهودا و برادرانش با پدر خود یعقوب، در كنعان (فلسطین) سكونت داشتند، و پس از واقعة معروف حضرت یوسف،به سرزمین مصر مهاجرت كردند.  و این مهاجرت در سال ۱۷۴۰ قبل از میلاد،اتفاق افتاد كه حضرت یعقوب وتمام اهل بیتش كنعان را به عزم مصر ترك گفتند.(۱)

درباره کلمه یهود چند نظر گفته شده است:
یک نظر این است که این کلمه ، عربی نیست بلکه عبری است و از یهوه به معنای خدا گرفته شده است . (۲)
بر این پایه یهود به معنای قومی است که یهوه را می پرستند و ربطی به یهودا که یکی از فرزندان حضرت یعقوب است ندارد .

به نظر برخی کلمه یهود از نام یهودا گرفته شده است و یهودا یکی از فرزندان حضرت یعقوب است و یهود به معنای نسل یهودا است و و چون بیشتر نسل یعقوب از یهودا است به نسل فرزندان دیگریعقوب هم یهود گفته شده است . (۳)
بر این اساس یهود گفتن به این دلیل نیست که همه یهود از نسل یهودا باشند بلکه چون نسل او بیشتر بود به این جهت به همه یهود گفتند .

برخی می گویند که کلمه یهود عربی و از ماده هود به معنای برگشتن است . (۴)
برخی می گویند که حضرت یعقوب موقع وفات به فرزندان خود وصیت کرد که پیرو یهودا باشند و آنانکه پیرو او شدند یهود نام گرفتند . (۵)
بر اساس این نظر هم معنای یهود این نیست که فرزندان دیگر حضرت یعقوب دارای نسل نشدند بلکه به خاطر پذیرش اطاعت یهودا یهود نامیده شدند .
از این نظریه ها نظریه اول درستتر به نظر می رسد و یهود به معنای نسل یهودا نیست بلکه به معنای پرستندگان یهوه است و نسل حضرت یعقوب از همه فرزندانش ادامه یافته است نه فقط از یهودا .

_____________________________________

-پی نوشتها:

(۱). شیرازی، سیدمحمد، دنیا و یهود، چاپ فروغ دانش، انتشارات امین، ص ۳.
(
۲). اسلام و عقائد و آراء بشری ، یحیی نوری ص ۳۹۵ چاپ چهارم سال ۱۳۵۳ .
(
۳). العنصریه الیهودیه ع الدکتور احمد بن عبد الله الزغیبی، ص ۶۱ .
(
۴). همان .
(
۵). التاریخ الیهودی ، صابر طعیمه ، ص ۳۳ جزء اول .

 

 

[ یک شنبه 9 تير 1398 ] [ 5:16 بعد از ظهر ] [ بیتا ] [ ]
راز این امیدواری و آرامشی که در وجودت داری چیست؟!

ﺍﺯ بزرگی ﭘﺮﺳﯿﺪﻧﺪ :

راز این امیدواری و آرامشی که در وجودت داری چیست؟!

گفت :ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺳﺎﻟﻬﺎ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻭ ﺗﺠﺮﺑﻪ، تصمیم گرفتم ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮ ﭘﻨﺞ ﺍﺻﻞ ﺑﻨﺎ کنم :
ﺩﺍﻧﺴﺘﻢ ﺭﺯﻕ ﻣﺮﺍ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﻧﻤﯽﺧﻮﺭﺩ، ﭘﺲ ﺁﺭﺍﻡ ﺷﺪﻡ! 
ﺩﺍﻧﺴﺘﻢ ﮐﻪ ﺧﺪﺍ ﻣﺮﺍ ﻣﯽﺑﯿﻨﺪ، ﭘﺲ ﺣﯿﺎ ﮐﺮﺩﻡ!
ﺩﺍﻧﺴﺘﻢ ﮐﻪ ﮐﺎﺭ ﻣﺮﺍ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻧﻤﯽﺩﻫﺪ، ﭘﺲ ﺗﻼﺵ ﮐﺮﺩﻡ!
ﺩﺍﻧﺴﺘﻢ ﮐﻪ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﮐﺎﺭﻡ ﻣﺮﮒ ﺍﺳﺖ، ﭘﺲ ﻣﻬﯿﺎ ﺷﺪﻡ!
ﺩﺍﻧﺴﺘﻢ ﮐﻪ ﻧﯿﮑﯽ ﻭ ﺑﺪﯼ ﮔﻢ ﻧﻤﯽﺷﻮﺩ ﻭ ﺳﺮﺍﻧﺠﺎﻡ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﻣﻦ ﺑﺎﺯﻣﯽﮔﺮﺩﺩ، ﭘﺲ ﺑﺮ ﺧﻮﺑﯽ‌ها ﺍﻓﺰﻭﺩﻡ ﻭ ﺍﺯ ﺑﺪﯼ‌ها ﮐﻢ ﮐﺮﺩﻡ!
ﻭ ﻫﺮ ﺭﻭﺯ ﺍﯾﻦ پنج ﺍﺻﻞ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﯾﺎﺩﺁﻭﺭﯼ ﻣﯽﮐﻨﻢ...

[ یک شنبه 9 تير 1398 ] [ 5:4 بعد از ظهر ] [ بیتا ] [ ]
ساختن کاخ های برافراشته و مناره های بلند در آخرالزّمان

نشانه های اخرالزمان

ساختن کاخهای برافراشته و مناره های بسیار بلند از نشانه های نزدیک شدن زمان قیام امام مهدی(علیه السّلام) است.

⬅️از ابو هُرَیْرَه نقل شده است که رسول خدا(صلّى الله عليه و سلّم) فرمود:

ساعت (زمان قیام قائم) بر پا نمی شود، مگر آنکه مردم در بلندسازی از هم پیشی گیرند(1).

بدان که بی گمان، مراد از «ساعت» در برخی آیات قرآنی و بسیاری از روایات اسلامی، همان زمان قیام قائم(علیه السّلام) می باشد.

⬅️نیز از ابو هریره روایت شده است که گفت:

رسول خدا(صلّى الله عليه و سلّم)  روزی میان مردم بود که مردی نزدش آمد و گفت:

ای فرستادۀ خدا، ساعت (زمان قیام قائم) کی خواهد بود؟

فرمود: پرسش شدۀ از آن، داناتراز پرسشگر نیست، ولی تو را از پیش درآمدهایش آگاه می سازم؛ ... هر گاه گوسفندچرانان
در بلندسازی از هم پیشی گیرند، پس، آن رویداد از پیش درآمدهایش است...(2).

مقصود از «گوسفندچرانان» در این روایت، همان بیابان نشینانی اند که بر سرزمینهای اسلامی و داراییهای مردم چیره می شوند و در ساختن سازه های بلند از هم پیشی می گیرند و در آراستن آنها بر خود می بالند، و بر کسی پوشیده نیست که بی گمان، فرمانروایان خاندان سعود از آشکارترین نمونه های این گروه در روزگار کنونی اند.

⬅️از ابو موسی اَشْعَری نقل شده است که بی گمان، رسول خدا(صلّى الله عليه و سلّم) فرمود:

ساعت (زمان قیام قائم) بر پا نمی شود ...، مگر آنکه خانه ها ساخته و برافراشته شوند...(3).

⬅️از عبدالله پسر مسعود روایت شده است که رسول خدا(صلى الله عليه و آله) در سفارشهایش به وی فرمود:

... ای پسر مسعود، به زودی پس از من گروههایی می آیند ... که آنان دورویان این گروه مردم (مسلمانان) در آخرالزّمان اند ... خانه ها می سازند و کاخها برمی افرازند...(4).

پی نوشت ها ؛
1. المسند، ج 3، ص 627، ح 10860 (ترجمۀ نویسنده).
2. سنن ابن ماجه، ص 901، کتاب فتن، ب 25، ح 4044 (ترجمۀ نویسنده).
3. تاريخ مدينة دمشق، ج 21، ص 274 (ترجمۀ نویسنده).

4. مکارم الأخلاق، ج 2، ص 344، ب 12، ف 4
 

[ چهار شنبه 5 تير 1398 ] [ 4:39 بعد از ظهر ] [ بیتا ] [ ]
آخرین مطالب